• Miluše Danešová

JAK SI ZLEPŠIT NÁLADU je často kladená otázka…

Každý z nás v životě zažil propady nálady do smutku, naštvání, bezmoci či letargie. Pokud jsou vaše negativní emoce dlouhodobé a nevidíte světlo na konci tunelu, nebo máte náladu opakovaně na bodu mrazu bez zjevné příčiny (nepříznivá sociální nebo zdravotní situace, pracovní vyčerpání, ztráta blízké osoby aj.), je na čase změnit zaběhnutý režim. Doba po Covidu je naše příležitost!


Věřte, že tyto cesty ke zlepšení naší psychiky opravdu fungují 😊


Budiž světlo – „sluníčko“ je první vjem, co nás okamžitě osvěží. Je vědecky prokázáno, že délka slunečního svitu ovlivňuje pozitivně náladu, a že pobyt venku, nejlépe v přírodě, napomáhá produkci serotoninu (tzv. hormonu štěstí). Pokud celý den pracujete v uzavřených prostorách, např. v kanceláři, zkuste si přizpůsobit sezení tak, abyste byli co nejblíže okna, kam dopadá přímé světlo.


Dodržujte pravidelný režim – pokud chodíte spát pozdě, spíte málo nebo moc dlouho, a přitom jste unavení, hledejte příčinu v nepravidelnosti. Podle posledních výzkumů je spánek velice důležitým předpokladem fyzického i duševního zdraví. Dospělý člověk potřebuje spát minimálně 7 hodin a děti 9 hodin, a to nejlépe v pravidelných večerních hodinách, nikoliv přes den (tam můžeme dohnat svůj spánkový dluh z předchozího dne).


Dále je prokázáno, že stravování v omezeném časovém okně 8-12 hodin, pozitivně ovlivňuje veškeré metabolické procesy, a tím opět naše zdraví i psychiku. Špatné stravovací návyky a spánková deprivace zhoršuje náladu, podporuje deprese, úzkosti a panické ataky. Nedávné výzkumy ukazují, že je důležitější, kdy jíte, než co jíte (vyjma technologicky zpracované či chemicky upravené stravy). Jezte proto v pravidelných časových intervalech alespoň snídani a večeři. Současně věnujte jídlu plnou pozornost, abyste podpořili a využili vstřebávání živin a vaše tělo se vám odvděčí.


Buďte aktivní – říká se „pohybem ku zdraví“ a „ve zdravém těle zdravý duch“. I vědci potvrzují, že při tělesné aktivitě náš mozek podporuje tvorbu nových neuronů a tím ovlivňuje naší duševní odolnost. Zkuste pravidelně cvičit a hýbat se alespoň 15-30 minut 5x týdně, příp. delší fyzickou aktivitu provozovat několikrát týdně. I krátká procházka po večeři namísto sledování televize prospívá naší psychice a předchází např. bolestem hlavy, stresu i depresím.


Pečujte o druhé – kdo chce být spokojený v soukromém i pracovním životě, musí pečovat o sebe i druhé. Základem je rodina, kamarádi, spolupracovníci, s nimiž jsme obvykle v každodenním kontaktu. Pojďme tedy svoje blízké ocenit, pohladit slovem či úsměvem, obejmout je a podpořit nejen, když jsou na dně, ale každý den. Připravme si společné chvíle klidu u první ranní kávy, pohody při obědě i společné aktivity tak, abychom si vzájemně udrželi dobrou náladu a zdraví.


Pečujte o sebe – ve vašem životě jsou důležité osoby a blízcí, ale rozhodně tou nejdůležitější osobou jste právě VY. Dopřejte si čas sami pro sebe, ať je to činnost pasivní jako poslech hudby, četba, malování, masáž, shlédnutí oblíbeného filmu nebo aktivní sport, nákupy, péče o zahradu či rostliny. Starejte se o sebe, rozmazlujte se a hýčkejte. Nikdy není pozdě najít si koníčka nebo v sobě objevit nové zájmy, ocenit se a udělat si radost. A pokud se to nedaří, řekněte si o masáž či ocenění vašim blízkým (partnerovi, kamarádce nebo dětem).


Věnujte čas tomu, co funguje – spousty z nás rozčiluje, když něco nefunguje nebo nedává smysl. Maminky například unavuje nekonečný úklid po malých dětech. Možná by stačilo jít s dětmi na hřiště a nemusíte řešit, co ten náš všetečka zase rozhází nebo rozbije. V práci nás dohání úkoly a mi je jen přesouváme z místa na místo, práce, resty a papíry se kupí. Zkusme vzít jeden z nich a vyřešit ho, klidně to může být ten nejlehčí a uvidíte, že budete mít motivaci pokračovat. Soustřeďme se vždy na dokončení alespoň jednoho úkolu a buďte vděční za každou věc, která se nám povede.


Dejte svému životu nový impuls a řád, nebojte se výzev, najděte si čas na sebe, hledejte a podporujte vše, co je vašem životě funkční a smysluplné včetně spánku, pohybu, stravy a dobrých vztahů a pokud to nejde?


Říci o pomoc není ostuda, jsme tu pro vás 😊

Pro objednání použijte kontaktní formulář na webu: https://www.ipsp.cz/objednavaci-formular


1 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

ROZVOD?!